Pages

Thursday, May 31, 2012

Apa Itu Pengeluar, Pengguna Pertama, Pengguna Sekunder Dan Pengguna Tertiar?


Rantai makanan adalah urutan "siapa makan siapa" di dalam komuniti biologi (ekosistem) untuk mendapatkan nutrisi. Rantaian makanan bermula dengan sumber tenaga utama,biasanya matahari. Pautan seterusnya dalam rantaian merupakan organisma yang membuat makanan sendiri dari sumber tenaga utama. contohnya: 
tumbuhan yang membuat makanan sendiri daripada cahaya matahari (menggunakan satu proses yang dipanggil fotosintesis). Ini dipanggil autotrophs atau pengeluar utama


Seterusnya datang organisma yang makan "autotrophs". organisma ini dikenali sebagai haiwan herbivor atau pengguna utama - contoh adalah arnab yang makan rumput.


Pautan seterusnya dalam rantaian adalah haiwan yang makan haiwan herbivor - ini dipanggil pengguna sekunder - contoh ular yang makan arnab.


Di sebaliknya, haiwan ini dimakan oleh Pengguna tertier pemangsa yang lebih besar - contoh adalah burung hantu yang memakan ular.


Pengguna tertier dimakan oleh Pengguna kuaternari - contoh adalah helang yang memakan burung hantu. Setiap akhir rantaian makanan dengan pemangsa atas, dan binatang yang tiada musuh semula jadi (seperti buaya, helang, atau beruang kutub).


Anak panah dalam rantaian makanan bermaksud "dimakan oleh" dan menunjukkan aliran tenaga dari matahari ke pemangsa atas. Sewaktu aliran tenaga daripada organisma kepada organisma ini, tenaga hilang pada setiap langkah. Satu rangkaian banyak rantai makanan disebut siratan makanan.






Klik link di bawah untuk nota dan lembaran kerja.
http://www.enchantedlearning.com/subjects/foodchain/


Have fun!




3 comments:

  1. Oiii kawan, apa maksud pengguna primer dan sekunder ha 😁.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm, maaf ya kerana tanya soalan bonus okey. I'm so sorry

      Delete
  2. Phytoplankton tu haiwan
    Pengurai kea?

    ReplyDelete